Jesteśmy małą firmą o profilu B+R, wywodzącą się z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN w Warszawie. Trzon kadry firmy stanowią wysoko wykwalifikowani inżynierowie, którzy posiadają silną motywację do wdrażania innowacyjnych rozwiązań technologicznych w rozmaitych dziedzinach inżynierii. W zespole pracuje kilku fachowców z doktoratami nauk technicznych.
Przez technologie inteligentne rozumiemy interdyscyplinarne rozwiązania technologiczne, łączące elementy mechaniki, elektroniki oraz wibroakustyki. Rozwiązania te bazują w zakresie oprzyrządowania na materiałach inteligentnych, np. materiałach piezoelektrycznych, a w zakresie oprogramowania na najnowszych lub oryginalnie opracowanych algorytmach analizujących i sterujących.
Zastosowania technologii inteligentnych pozwalają na zwiększenie niezawodności konstrukcji inżynierskich (np. statków powietrznych, pojazdów, mostów) podczas eksploatacji, a także na zachowanie ich integralności w sytuacjach ekstremalnych. Działania te są zbieżne z celami inżynierii bezpieczeństwa.
Celem projektu SOFTLAND jest opracowanie systemu adaptacyjnej poduszki powietrznej dla ultralekkiego samolotu o masie 600 kg. Obecnie małe samoloty są wyposażone jedynie w spadochron celem ochrony ludzi na pokładzie podczas awaryjnego lądowania. Rolą tego spadochronu jest umożliwienie przeżycia ludziom, którzy mogą jednak odnieść poważne obrażenia w wyniku takiego lądowania. System SOFTLAND zwiększy nie tylko bezpieczeństwo ludzi na pokładzie, ale też uchroni konstrukcję samolotu poprzez złagodzenie procesu lądowania.
Partner: >Zall Jihlavan Airplanes s.r.o. , Czechy
Adaptronica jest liderem konsorcjum, które realizuje krajowy projekt badawczy w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Sektorowe Programy B+R, INNOSBZ, zarządzanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Tytuł projektu: “ADBAG – Adaptacyjne poduszki awaryjnego lądowania dla bezzałogowych statków powietrznych”, POIR.01.02.00-00-0083/16.
Celem projektu ADBAG jest opracowanie systemu adaptacyjnej poduszki powietrznej dla drona o masie do 10 kg. Zadanie adaptacyjnej poduszki jest dwojakie. Po pierwsze, system adaptacyjnej poduszki chroni ludzi i elementy infrastruktury naziemnej przed uderzeniem w przypadku awarii drona, po drugie chroni przed zniszczeniem samego drona. Jest to szczególnie istotne gdy na pokładzie drona znajduje się wartościowa aparatura i cenne dane. Adaptacyjność opracowywanego systemu polega na dostosowaniu trybu pracy poduszki powietrznej do przewidywanej energii kinetycznej uderzenia drona w obiekt. Dzięki temu, system zapewnia łagodne wyhamowanie dla upadków z różnych wysokości. System adaptacyjnej poduszki powietrznej, opracowany dla drona, może być przystosowany do eksploatacji w innych statkach powietrznych o większych masach np. w samolotach ultralekkich klasy ULL.Partner: Ster-Kom Piotr Kleczyński.
Test systemu Adbag w locieAdaptronica jest liderem konsorcjum, które realizuje krajowy projekt badawczy w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Sektorowe Programy B+R, INNOLOT, zarządzanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Tytuł projektu: “COMPRESS – Lekkie kompozytowe struktury lotnicze, bazujące na nowych technikach wytwarzania z możliwością sprężania”, POIR.01.02.00-00-0027/15.
Celem projektu COMPRESS jest badanie bez-autoklawowych metod wytwarzania konstrukcji kompozytowych, które umożliwiają poprawę jakości wykonania elementów samolotów ultralekkich klasy ULL. Dodatkowo badania obejmują zagadnienia monitorowania konstrukcji w czasie eksploatacji, dzięki czujnikom odkształcenia zintegrowanym z konstrukcją lub mocowanym do niej.
Opracowane metody wytwarzania kompozytów, mogą być również zastosowane dla innych konstrukcji, nie tylko w przemyśle lotniczym.
Partner: BELLA Zakład Kompozytów sp. z o.o.
Adaptronica sp. z o.o. jest członkiem konsorcjum, które realizuje projekt pt. „Aerostaty adaptacyjne, rozpięte na strukturze wsporczej SDT (Self Deployable Tensegrity), jako platformy do celów wielo-tematycznego monitoringu powierzchni Ziemi (Aero-SDT)”, w ramach programu TANGO IV, zarządzanego przez NCBiR, TANGO-IV-C/0001/2019-00.
Partnerzy: Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Geosystems sp. z o.o
Adaptronica Sp. z o.o. realizuje krajowy projekt badawczy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pt. „System ADAC do stabilizacji drgań w konstrukcjach satelitów”, nr umowy RPMA.01.02.00-14-5731/16, w ramach Działania 1.2 „Działalność badawczo – rozwojowa przedsiębiorstw” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020. Wartość całkowita projektu: 1.390.776,00 zł. Wartość dofinansowania projektu: 1.023.360,00 zł. Czas trwania projektu: 2017–2018.
Celem projektu ADAC jest opracowanie rozwiązania stabilizacji drgań konstrukcji satelitów oraz sond kosmicznych, zarówno orbiterów jak i lądowników. Rozwiązanie ADAC bazuje na koncepcji PAR (ang. Prestress-Accumulation-Release) tłumienia drgań wywołanych impaktem w ustrojach szkieletowych wykorzystując do tego celu innowacyjny adaptacyjny węzeł konstrukcyjny, pozwalający na przełączanie z funkcji węzła ramowego na funkcję przegubowego węzła kratowego.
Dzięki rozwiązaniu ADAC konstrukcja satelity, a przede wszystkim urządzenia wizyjne czy pomiarowe w nim zainstalowane, charakteryzować będzie dłuższa żywotność i większa dokładność. Najważniejszym rezultatem projektu będzie wdrożenie systemu ADAC, wejście Adaptroniki do łańcucha poddostawców liderów branży kosmicznej na świecie, umiędzynarodowienie działalności, a tym samym zwiększenie konkurencyjności polskiej branży kosmicznej.
Proponowane rozwiązanie ADAC jest przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby przemysłu kosmicznego. Jednak może znaleźć także liczne zastosowania naziemne np. do stabilizacji obrazu, tłumienia drgań maszyn przemysłowych, czy urządzeń w bioinżynierii.
Innowacyjne technologie dla poprawy bezpieczeństwa małego lotnictwa SWING (Safe-Wing), 2012-2015. Projekt współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. POIG.01.04.00-14-100/09
LIVE-I – Lightening and Innovating transmission for improving Vehicle Environmental Impacts – European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme H2020-MSCA-ITN-2019, grant agreement No. 860243.
EU Marie Curie Actions – Industry-Academia and Pathways (2012-2015) – Smart Technologies for Transport Safety – Innovation Cluster Nesting – SMART NEST. FP7-PEOPLE-2011-IAPP, 284995
Oferujemy usługi w zakresie wibroakustyki czyli badań drgań i hałasu oraz monitorowania stanu technicznego konstrukcji.
Oferujemy produkty, będące rezultatem prowadzonych prac B+R, do zastosowań w inżynierii mechanicznej, lotniczej i kolejowej.
Dysponujemy fachowo wyposażonym laboratorium, ze stanowiskami do badań, związanych z wibroakustyką i odpornością udarową.
© 2019 All rights reserved